Brněnský dům na půl cesty SOS Kotva pro klienty z dětských domovů a pěstounských rodin, kteří dosáhli nedávno dospělosti, ale ještě nejsou úplně připraveni na samostatný život, přizpůsobil svůj denní rytmus karanténním opatřením. Jak přesně se tu dnes žije, popisuje jeho vedoucí Karolína Jelínková.

Na začátku bylo stěžejní dostat ke klientům všechny potřebné informace o riziku nákazy a prvních nařízeních vlády. Domluvili jsme se, že pokud by se u někoho z klientů objevily příznaky onemocnění, mají se zamknout na pokoji (naštěstí bydlí zrovna všichni po jednom), zavolat svému praktickému lékaři a také mně, abych mohla začít hned situaci řešit. Ve službě zůstávám osobně přítomná po celou dobu jen já (kontroluji dodržování všech opatření a hygieny a poskytuji psychickou podporu klientům), kolegyně sociální pracovnice pracuje z domova. Ušila nám se svou maminkou roušky, sehnala desinfekce, gumové rukavice.

Klienti mají zakázány vzájemné návštěvy na pokojích, ve společných prostorách musí nosit roušku a gumové rukavice. Každý dostal kromě ochranných pomůcek také zavařovací sklenici s víkem a ukázala jsem jim, jak musejí roušku pravidelně vyvařovat. Každý klient dostal na pokoj vlastní sadu nádobí, utěrku, houbičku na nádobí, hadr a jar – nic se nyní nesdílí, každý si hlídá své nádobí a odnáší zpět na pokoj. Společné nádobí jako hrnce, vařečky a další musí mýt v myčce na 60 °C, nikdy ne v ruce. Denně dezinfikujeme všechny povrchy ve společných prostorách.

Zavedli jsme i každodenní měření teploty nejen klientů, ale i mé vlastní. Každé nové vládní opatření s klienty hned probíráme, ujišťuji se, že všemu rozumí a vše dodržují. Na lednici shromažďujeme důležité informace včetně toho, kde mohou klienti nakoupit jídlo, pokud není k dostání v blízkém obchodě.

Každý pracovní den mapuji, zda klienti něco nepotřebují, jak tráví karanténu (převážně učení a plnění zaslaných úkolů od učitelů, komunikace s příbuznými či bývalými pěstouny, sledování zpráv, seriálů, spánek, skypování s přáteli apod.) a jak se cítí po fyzické i psychické stránce.

Řešili jsme problém klientky, která kvůli karanténě přišla o brigádu, nakonec jí pomohl otec navýšením výživného. Další nepříjemnou situaci řeší jiná klientka: má letos maturovat, ale v několika předmětech nemají ani známky k uzavření klasifikace. Třídní učitelka s nimi moc nekomunikuje, a proto zažívá velké pocity nejistoty ohledně toho, co bude. Rozloučila už se kvůli tomu s možností jít od podzimu na vysokou školu.

Nabízím klientům možné aktivity kvůli sounáležitosti a psychohygieně v těžké situaci. S jednou klientkou jsme šly na procházku do přírody, hlavním cílem bylo, aby se osmělila nosit na veřejnosti roušku, byla podpořena ke smysluplnému trávení volného času a aktivizaci. S jinou klientkou budeme dnes sázet afrikány.

Abychom se měli na co těšit a nezabývali se jen složitostí těchto týdnů, plánujeme po konci karantény společné vaření a konzumaci nějakého dobrého jídla, chceme uspořádat také víkendový výlet.